Thursday, December 11, 2008

Ett planningmässigt julmirakel!



Alla som någonsin har bokat en semesterresa vet att samtliga resesajter är felkonstruerade. När man ska resa någonstans med jobbet vet man vart man ska. När man ska resa på semester vet man det oftast inte. Om det inte är till släkten i Falköping eller liknande. Men oftast vet man ATT man vill åka någonstans över jul/sportlovet/en förjävlig helg i november. Man vet också ungefär hur mycket pengar man har. Var man hamnar är av mindre betydelse.

Det här har alla som jobbar med resor av någon konstig anledning missat. De kräver att man ska veta vart man ska, och så sitter man helt plötsligt där med en dyr resa till Paris för 47:e gången. Därför blev jag så glad när Björn tipsade om sajten Skyscanner.

Där skriver man in vart man bor, och när man vill resa, och sen får man prissorterat (lågprisflyg inkluderat) vart man kan åka. Ni som sitter på resekonton (jag vet att det finns några såna läsare), börja tjata på era uppdragsgivare omedelbums så att de fixar det också!

Nu ska vi ha jullunch. Min kollega Frau Mård skrek just förfärat att det ser ut som Gdansk utanför fönstret. Men det struntar vi i tycker jag.

6 comments:

Malin said...

Design/struktur med användaren i fokus är inte alltid så självklart som man hoppas. Kul idé att kunna söka resa utefter budget, intressen osv! (tar till mig idén och ser vad man kan göra av den...)

Anonymous said...

Design/struktur med användaren i fokus tycker jag ofta är i fokus. På ett sätt, nämligen hur man beter sig, söker, klickar mm. Men jag håller med fullständigt - användarens möjliga psykologiska fokus, eller "mind set" är inte ofta i fokus. Man tänker - "hur kan man hitta allting lätt och logiskt" men inte "va sjutton kan man vara ute efter och hur hjälper vi dem bäst?". Men det kan också gå helt åt helvete, ta bara microsoft word-gemet. Alltså har man någonsin velat kröka ihjäl ett gem mer än när den jäveln poppar upp???!!!! Fan jag blir arg nu, bara tanken på det.

Nina said...

Gemet är nog i klass med Pol Pot när det gäller ogillade personer i världshistorien.

Anton said...

Samma idé men lite utförligare:
http://www.travelmuse.com/inspire/

Malin said...

Haha.. kan inte microsoft göra en t-shirt med gemet på nu när de startat "softwear"...

Nina said...

Anton: Tack tipset! Den var ju mycket trevligare. Fast den klarade inte budgeten alls. Jag sa att jag hade 1500 dollar och den skickar mig till Australien för 5000 dollar. Skumt...