Thursday, August 16, 2007

Designmani

Är fullkomligt upphajpad efter en både kul och lyckad presentation. Andas in, andas ut. Vet inte ens vad jag ska skriva om. Jo, någon har lyckats få alla breda medier intresserade av förpackningsdesign helt plötsligt. I SvD kan man exempelvis läsa den här artikeln.

Jag är själv relativt outbildad inom design, men det säger sig självt att det är en otroligt viktig del av alla produkter. Inte minst är ju förpackningen en väsentlig del av konsumtionsupplevelsen. Vid offentlig konsumtion funkar den som en accessoar (tänk Starbucks), ibland är dess funktionalitet avgörande (alla som hatar Findus nya zip-påsar för frysta grönsaker räcker upp en hand) och ibland är den en påminnelse om en tidigare upplevelse (jag förvarar mina smycken i en Pradakartong) eller så kan den bygga upp förväntan (den där skumpaflaskan som ligger i kylen och väntar på något att fira). Så viktigt och intressant är det helt klart.

Men. Det jag inte fattar (kanske för att jag inte är journalist) är varför alla nya hypes inom marknadskommunikation per definition ska slå ut de gamla. Cheap Monday är en dundersuccé utan reklam. Då är helt plötsligt reklambyråerna illa ute. Eller om någon satsar på förpackningsdesign. Eller PR. Eller web. Eller vad-fan-som-helst.

Ursäkta, men är inte det lite som att dödförklara mjölk för att nån kom på att man kunde importera kaffe? Vissa gillar bara mjölk. Det funkar för dem. Andra gillar kaffe, men HATAR mjölk och skulle aldrig ta ett glas. Men däremot kan man gärna ta en Loka. Och de flesta tycker väl att kaffe med en skvätt mjölk i är gott. Man gillar det ena, man gillar det andra, men allra bäst blir det tillsammans, liksom.

Oj vilken lång metafor det där blev. Men jag blir bara så trött. Bäst blir det när man maxar alla verktyg för att få fram ett varumärkes personlighet. Och tristast blir det när man väljer verktyg efter vad som är inne snarare än efter vad som är bra. Så enkelt är det.



BTW, de här Cheap Monday-jeansen har jag på mig idag. Ett helgerån eftersom jag jobbar på byrå?

1 comment:

Anonymous said...

Håller verkligen med dig. Jag blev matt bara av att läsa rubriken på den där artikeln: "Design allt viktigare". Nähä? Och nästa år är den bergis ännu viktigare, och nästa år ännu ett snäpp viktigare, och...ja.

Metaforen funkar, jag tycker den var träffande.